Publicul a urmărit cu mare atenţie programul de muzică romantică. Foto: Béla Benedek

„Răsună un cântec plin, la harpă“

 Corul de Tineret Bach din Braşov a deschis la Prejmer seria de concerte Diletto Musicale

 

     Cu un concert de factură deosebită a început cea de-a XVI-a ediţie a seriei de concerte Diletto Musicale, care ne invită în fiecare duminică din august, la orele 17.00, la Prejmer, la câte un eveniment muzical. Anul acesta, dirijorul Steffen Schlandt a ales ca temă a concertului, muzica din perioada romantică. Pe lângă Corul de Tineret Bach au mai activat tenorul Liviu Iftene de la Opera din Braşov şi ansamblul Cell’Arpa, cu Roxana Moişanu la harpă şi Mladen Spasinovici la violoncel. Acompanierea corului cu un pian a fost neaşteptată, însă fără acesta muzica romantică este de neconceput. Pianul a fost pus la dispoziţie de firma Einschenk. Dirijorul Steffen Schlandt însuşi a cântat la pian şi la orgă (la un instrument construit de atelierul de construcţii de orgi din Hărman) şi a trebuit uneori chiar să se mute de la un instrument la altul în timpul aceleiaşi piese!


   S-au audiat în special lucrări ale unor compozitori germani şi francezi cum ar fi Gabriel Rheinberger, Johannes Brahms şi Felix Mendelssohn-Bartholdy sau César Franck, Gabriel Fauré şi Maurice Duruflé. Au răsunat diverse distribuţii, cum ar fi numai pentru cor sau pentru cor, harpă şi pian ori pentru tenor, cor, harpă, violoncel, pian şi orgă. Cea din urmă, „distribuţia regală“ cu toţi muzicienii prezenţi, a aparţinut celor două piese de rezistenţă ale concertului, „Sei mir gnädig, Gott“ (Doamne, îndură-te de mine) de Egon Hajek şi „Otčenáš “ (Tatăl nostru) a compozitorului ceh Leoš Janáček.

   Egon Hajek (1888-1963) a fost o personalitate polivalentă din Braşov, care scria romane, a activat ca preot al comunităţii bisericii evanghelice de pe dealul Sf. Martin şi a compus de asemenea câteva lucrări. Tatăl său Ignaz Hajek venise din Boemia şi se stabilise la Braşov, fiind capelmaistru al unei fanfare militare. „Scotocind“ prin sacristia Bisericii Negre, dirijorul Steffen Schlandt a dat peste armonizarea psalmului 57 de Egon Hajek, care exista numai în manuscris şi care cu siguranţă nu a mai răsunat în Braşov de la momentul conceperii sale.

   Schimbul între acompaniamentul la pian şi la orgă a fost bine gândit şi a convins publicul. Atât la piesa lui Hajek cât şi la cea a lui Janáček părţile ritmate au fost acompaniate la pian, pentru că acesta poate reda mai multe impulsuri, iar părţile lirice contemplative, în care predomină armoniile, la orgă. Tenorul a prezentat o idee muzicală care a fost apoi preluată de cor şi dezvoltată. Ascultătorului îi rămân în minte mai ales secţiunile cu pulsaţii ritmice, în care este adesea vorba de elemente cu conotaţii negative, de ex. la Hajek: „Sunt înconjurat de pericole mari. El îi va urmări pe duşmanii mei“ sau la Janáček „Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel viclean“. Foarte impresionantă la acesta a fost şi cererea disperată a pâinii celei de toate zilele, care nu era ceva de la sine înţeles pentru oricine, la începutul veacului al XX-lea. În fiecare partidă vocală, coriştii strigă din răsputeri: „Chléb … chléb … chléb“, deci „pâine, pâine!”. În contrast, apar părţile lirice, cum ar fi: „Ascultă-mi implorarea, o, Doamne Dumnezeule, căci sufletul meu se încrede în Tine, la Tine se adăposteşte sufletul meu.“, unde adorarea este acompaniată de sunete (de orgă) liniştite.

   Harpa, un instrument care fascinează din antichitate, a răsunat în aproape toate piesele; chiar dacă nici nu figura în câteva din distribuţiile originale ale pieselor, cum ar fi în psalmul lui Hajek, aranjamentele scrise special pentru acest concert au dus la o activare reuşită a întregului spectru sonor al acestui instrument. Chiar şi în cele mai sălbatice cascade, care plăsmuiesc suferinţa muritorului în această lume, harpa consolează cu acordurile sale limpezi şi cristaline, aducând în faţa publicului promisiunea unei lumi mai bune.

   Corul de Tineret Bach, un corpus sonor care există deja de 21 de ani, a convins şi de această dată prin puritatea sa, prin vocile calde şi luminoase şi prin îmbinarea perfectă între diversele partide vocale. Se vede cu ochiul liber cât de entuziaşti sunt coriştii. Steffen Schlandt, dirijor de cor, pianist şi organist într-o singură persoană, a dirijat, în absenţa mâinilor sale, cu capul, cu umerii, cu toată partea superioară a corpului, a sărit de la pian la orgă şi înapoi, încât nu puteai să nu rămâi mut de uimire!

   Atmosfera din biserică, ocupată până la ultimul loc, a fost una de atenţie şi concentrare pe durata întregului concert. Chiar şi copiii de trei ani nu au scos un sunet până la final. Caracterul deosebit al instrumentelor existente, configurarea variată a programului şi interpretarea de mare nivel au fermecat toţi ascultătorii. Abia la sfârşit s-au dezlănţuit aplauze furtunoase, însă din păcate nu a existat niciun bis, probabil şi din cauză că ar fi fost greu să reînvii într-un singur segment întreaga atmosferă a acestor lucrări, în mare parte orientate către interiorizare.

   Publicul a fost recunoscător pentru concertul de o frumuseţe rară şi se bucură că urmează şi altele! Vor mai apărea surprize, fie în alegerea pieselor, a stilurilor muzicale sau a instrumentelor.

 

                                                                                       Autoare: Thealinde Reich - ADZ Online

                                                                                       Traducerea din limba germană - Mirela Naftanailă

Corul de Tineret Bach îşi publică cel de-al treilea CD

   Când un cor dispune de experiență îndelungată, acest lucru se aude: ansamblul sună omogen, coriștii se ascultă reciproc, vocile se armonizează, aparițiile au aplomb, numeroasele repetiții comune se observă în calitatea sunetului. Corul de Tineret Bach din Brașov este o asemenea comunitate muzicală, care a serbat anul acesta 20 ani de existență – nu doar cu concerte în străinătate sau în cadrul festivalului de vară „Diletto musicale“ de la Prejmer și cu ocazia deschiderii festivalului „Musica Coronensis“ din Brașov, ci și prin înregistrarea CD-ului „Cantate redescoperite din arhiva Bisericii Negre“.

  Corul a fost înființat în 1993 de Hans Eckart Schlandt pe post de „pepinieră de talente“ pentru Corul Bach al Bisericii Negre și este condus de Steffen Schlandt din 2004. Cei 20 membri au șase confesiuni și vorbesc trei limbi materne – este adevărat că și alegerea repertoriului este interculturală, căci se cântă lucrări din întreaga lume și din toată istoria muzicii. În plus, corul aduce la cunoștința publicului lucrări muzicale autohtone de mare valoare, încă de la înființarea sa.

  În noul CD este vorba – după cum spune titlul – de cantate descoperite în arhiva Bisericii Negre. Broșura bilingvă (germană și română) schițează contextul în care s-a creat această muzică în secolele XVIII și XIX, precum și istoricul mai recent al arhivei. Imediat după al Doilea Război Modial, toate manuscrisele, partiturile și cărțile au trebuit fi mutate din clădirea de atunci a Liceului Honterus sub pretextul spațiului insuficient, proces în care s-au pierdut, au fost distruse ori furate multe documente. „Din circa 1000 de lucrări atribuite domeniului muzical mai putem dovedi existența a doar 20 la sută în anul 2013“, spune textul introductiv. Steffen Schlandt a reușit să prelucreze arhiva muzicală în ultimii zece ani. În cadrul unui proiect postdoctoral de cercetare, s-a ocupat de vechile manuscrise, din care a făcut o selecție de lucrări pe care le-a studiat cu corul, prezentându-le publicului. Aceste lucrări pot fi audiate acum pentru prima dată pe CD.

  Este vorba nu doar de muzica scrisă de cantorii brașoveni Martin Schneider și Johann Lukas Hedwig, ci și de compoziții ale unor muzicieni mai puțin cunoscuți din străinătate, ale căror lucrări se cântau în Biserica Neagră în trecut – bunăoară, cantorul Bisericii Sf. Maria din Dresda, Gottfried August Homilius, turingianul Johann Gottfried Krebs, Joseph Joachim Hahn din Münnerstadt sau Martin Wirbach din Wrocław. Muzica este redată cu multă expresivitate și vitalitate, cu nuanțări fine și o arhitectură muzicală bine chibzuită. Colaborarea cu soliștii Operei din Brașov Cristina Radu (soprană) și Dan Popescu (bas) reprezintă o plusvaloare însemnată. Partida de tenor solo este interpretată de Beniamin Ghegoiu, membru al Corului de Tineret Bach.

 „Școala bună“ a dirijorului și ansamblului său se poate auzi, printre altele, și în interpretarea coralelor, cântate cu o minunată claritate și transparență, astfel încât corul sună curat ca un cvartet și impresionează în același timp prin profunzime și strălucire. Interpretarea rămâne mereu în tiparul stilistic corespunzător; aici nu pătrund elemente ale Romantismului târziu, care se strecoară adesea și în muzica secolului XVIII la formațiile corale cu repertorii diverse. Acest lucru se datorează nu în ultimul rând Orchestrei de Cameră din Miercurea Ciuc, a cărei experiență cu muzica barocă conferă și mai multă valoare înregistrării. Recitativele blânde pentru bas și ariile luminoase pentru sopran sunt meritul flexibilității celor doi soliști de operă, pe care îi putem asculta de obicei mai degrabă în spectacole ample de Verdi și Puccini, decât într-un ambient cameral. Tenorul reușește să țină pasul cu ei – cântul său sincer nu vibrează ca o voce de operă, însă dispune de expresivitate și căldură.

  Nu în ultimul rând, muzica în sine poate fi o surpriză plăcută pentru ascultător. Disonanțele evidențiate în lucrarea lui Martin Wirbach „Weint Blut, da Jesu Thränen rinnen” (Plângeți cu sânge, căci curg lacrimile lui Iisus) amintesc de capodopera lui Pergolesi „Stabat Mater“, în timp ce „Trauer Cantata auf den Charfreytag” (Cantată funebră pentru Vinerea Mare) de Martin Schneider impresionează când cu părți de tutti însuflețite, când cu pasaje îngândurate pentru soliști – sau cu rânduri poetice de text cum ar fi „Spiritul meu se avântă pe aripile preatăcute ale meditației cu veacuri trecute în urmă“ (Lucas Joseph Marienburg). „Kantate zur Einweihung der neuen Orgel” (Cantata pentru inaugurarea orgii noi) de Johann Lukas Hedwig este un deliciu muzical. A fost interpretată cu ocazia inaugurării orgii construite de Carl August Buchholz în Biserica Neagră în 1839 și rămâne în continuare în viziunea Corului de Tineret Bach, după 175 ani, o laudă din Brașov adusă „puterii miraculoase a sunetelor“.

 CD-ul este pus în vânzare la Biserica Neagră din Brașov, poate fi însă comandat și la Julius Henning în Pforzheim. Date de contact: Bichlerstraße 19, 75173 Pforzheim, telefon: (0 72 31) 2 48 64, e-mail: julhenning[ät]alice-dsl.net. 

 

                                                                  Autor : Christine Chiriac  - Siebenbürgische Zeitung                                

Concert la superlativ: Corul de Tineret Bach sub conducerea muzicală a lui Steffen Schlandt în Biserica Sf.Mihai din Heidenheim

 Concert de muzică religioasă

  Încă de la deschiderea Zilelor Culturale Săsești, Corul de Tineret al Bisericii Negre a demonstrat de ce este capabil. În cadrul concertului de binefacere, susținut duminică după-masa în biserica gotică Sf. Mihail, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la înființarea sa, corul a ridicat și mai mult nivelul. Datorită acusticii excelente, cântecul celor 19 cântăreți și cântărețe, vorbitori a trei limbi materne și reprezentând șapte confesiuni, a cucerit publicul. Din păcate, unele locuri au rămas libere, în același timp desfășurându-se și un concert de orgă. Sub conducerea lui Steffen Schlandt care a preluat corul în anul 2004 de la tatăl său, Eckart Schlandt, corul a prezentat, printre altele, piese de Richard Bjella, Johann Sebastian Bach și Helmut Sadler. Concertul s-a transformat într-o oră fermecătoare a muzicii, și datorită bisurilor oferite de cor în „cerc restrâns” pentru publicul care pur și simplu nu își dorea să plece.Bisurile, împreună cu melodiile cu care cântăreții și-au luat rămas bun pe peronul gării, au rămas ca dovadă a dedicării lor pentru cânt și muzică.


                                                                             Autor: Martin Schuster - Siebenbürgische Zeitung                                                                                                        Foto: H.-W. Schuster

  Zilele Culturale ale Sașilor Transilvăneni 2013 în Heidenheim pe râul Brenz

  În programul concertului caritabil (pentru Corul de Tineret Bach) figurau, pe lângă două cantate de Bach și una de Wirbach, și două cântece populare americane, muzică sacră transilvană, compoziții de Rudolf Lassel, Helmut Sadler și Paul Richter. Dr. Steffen Schlandt, dirijorul ansamblului vocal brașovean înființat acum 20 de ani de către tatăl său, Eckart Schlandt, a acompaniat pasionat, la pian și orgă. Cele 10 coriste și cei 9 coriști au strălucit, smulgând la final aplauze în picioare de la publicul aflat la concert (nota dominantă din comentariul muzicianului profesor Heinz Acker, laureat în 2013 cu premiul pentru cultura săsească transilvăneană: „Excelent. Deosebit.“).

  Corul de Tineret Bach din Brașov, ca oaspete în Sindelfingen

 

 

 

  Înainte ca membrii Corului de Tineret Bach să ajungă la Heidenheim, cu ocazia Zilelor Culturale ale Sașilor Transilvăneni, au prezentat un concert în Sindelfingen, în 25 octombrie 2013.

   Cine nu s-a sfiit să vină la biserică în această seară de vineri, a trăit un concert
pentru cor și orgă de prim rang. Steffen Schlandt, dirijor și organist, a condus auditoriul de-a lungul serii și l-a captivat cu multe informații interesante și câteva anecdote cu privire la piesele vocale și instrumentale. Astfel am putut afla istoricul nașterii unei piese ori a alteia, sau câte ceva din viața compozitorilor și muzicienilor bisericești cărora le datorăm aceste piese.
  
   În prima parte a concertului, plasată sub semnul „întâlnirilor“, publicul a putut audia rugăciunea „Tatăl nostru“ în peruană, apoi „Idumea“, un cântec american compus pe un text din Vechiul Testament, o cantată de Bach și un motet al compozitorului brașovean Rudolf Lassel: „Nu te lăsa răpus de tristețe“. După o pauză de înviorare, folosită pentru discuții și vânzarea CD-ului nou-nouț, programul a continuat cu piese ale unor compozitori transilvăneni. Pe lângă Norbert Petri, Anton Bruckner și Helmut Sadler, seara s-a încheiat cu un spiritual: „Lăudați-I numele sfânt“ – și toată lumea s-a legănat în ritmul cântecului. Cu aplauze neîntrerupte, publicul a cerut bisuri, cântate cu plăcere.

   Ingrid Balzer, președinta consiliului comunității bisericești, nu a contenit cu laudele și speră să nu fi fost ultimul concert de acest gen în biserica din Sindelfingen. Coriștii s-au bucurat de încheierea serii împreună cu gazdele lor, cu voluntarii și restul publicului în casa comunității, unde s-a mai povestit, s-a râs, s-a cântat și s-au făcut o mulțime de fotografii până aproape la miezul nopții.

   Pentru organizatori, voluntari și gazde s-au sfârșit de asemenea două zile încărcate de evenimente, după care se poate spune: A fost frumos! Reveniți la noi!

 

 


                                                        Autor: Hildegard Kijek – Ziarul Transilvănean  

                                                         Foto: Sieglinde Schuster

Vineri, Corul de Tineret Bach și-a serbat cea de-a 20-a „aniversare“.
Steffen Schlandt a prezentat sonoritățile orgii restaurate din Hamba.

  Moştenire culturală şi inovaţie muzicală

 

 Cu ocazia debutului celei de-a XI-a ediții a festivalului „Musica Coronensis

 

  Deschiderea celei de-a XI-a ediții a festivalului „Musica Coronensis“ în ziua de vineri a stat sub semnul moștenirii culturale și al inovației. Referitor la moștenire deoarece s-a reinaugurat o orgă restaurată și pentru că implicarea pe o perioadă îndelungată în domeniul patrimoniului s-a bucurat de o înaltă distincție din partea comunității germane din Transilvania.

   Cât despre inovație, deoarece programul serii a inclus și muzică nouă, prezentată de interpreți talentați. „Musica Coronensis“ a crescut, atât cu privire la calitatea concertelor, cât și la implicarea organizatorilor – Comunitatea Bisericii Evanghelice C.A. Brașov, Ambasada Germaniei la București, și alții – în vederea promovării patrimoniului cultural material și muzical din Transilvania. În plus, grație festivalului se sudează o rețea activă formată din instituții culturale brașovene. Nu în ultimul rând, „Musica Coronensis“ este un festival foarte modern, care a făcut demult primii pași în lumea mass-media. O pagină web bine documentată, publicitatea prin rețele de socializare, proiecțiile foto și video în cadrul concertelor din Biserica Neagră atrag numeroși „fani“ și în spațiul virtual.

   Orga restaurată din Hamba a fost reinaugurată printr-o celebrare liturgică efectuată de preotul paroh Christian Plajer și muzică festivă de Händel (concertul pentru orgă op. 7 în si bemol major), interpretată de Steffen Schlandt și orchestra de cameră din Miercurea Ciuc. Orga din Hamba și-a găsit un nou cămin pe galeria Bisericii Negre. Fundația Forum ARTE și comunitatea evanghelică a Bisericii Negre au mai salvat astfel încă un instrument valoros după restaurarea orgilor din Bunești și Rupea în anii trecuți. În preludiul coralului bisericesc „Mulțumiți-I acum Domnului cu toții“, Steffen Schlandt a făcut să răsune combinații sonore și ritmice surprinzătoare și a prezentat diversitatea registrelor instrumentului nou-vechi printr-o improvizație interpretată cu măiestrie.

   Diversă este și activitatea Fundației non-profit Hermann Niermann din Düsseldorf, al cărei președinte Uwe Stiemke a fost distins vineri cu medalia Honterus, decernată de Forumul Transilvănean. Discursul onorific susținut de dr. Karl Scheerer și alocuțiunea prof. dr. Dieter Simon din partea comunității germane din Brașov au subliniat implicarea activă a d-lui Stiemke pentru moștenirea culturală și cultivarea limbii germane în Transilvania. În ultimii 11 ani, Fundația Hermann Niermann a pus la dispoziție în acest scop aproape 4 milioane euro. Școala din Deal din Sighișoara, bisericile fortificate din Valea Viilor și Cața, și mai recent reabilitata „Casă Brașoveană“ din Piața Sfatului de la nr. 16 au beneficiat de aceste fonduri.

   „Musica Coronensis“ a prezentat la finalul primei seri și o fațetă inovatoare. Organistul Hans Eckart Schlandt și solista vocală Cristina Radu au interpretat lucrarea „Toccată, ode și arie“, compusă de Wilhelm Georg Berger în 1952. Poate cam pretențioasă pentru urechile necunoscătorilor, piesa a fost registrată magistral de către organistul orgii Buchholz, în timp ce soprana a strălucit cu un glas impresionant și o bogăție de culori de expresie, în ciuda duratei scurte a ariei. Compozitorul, violonistul și muzicologul Wilhelm Georg Berger, născut la Rupea, este încă prea puțin cunoscut, la 20 de ani de la moartea sa. El a lăsat posterității 21 simfonii, 18 cvartete de coarde, oratorii, concerte, o misă de Requiem. Ar fi de dorit să putem audia mai multe din aceste creații pe scenele din România.

   Seara festivă s-a încheiat cu Corul de Tineret Bach din Brașov, care a „împlinit“ astăzi 20 ani și îmbogățește de la înființarea sa nu doar viața concertantă a orașului, ci face de asemenea cunoscută muzica autohtonă valoroasă în afara granițelor Transilvaniei. Un bun exemplu în acest sens este noua înregistrare pe CD „Cantate redescoperite din Biserica Neagră“ – disponibilă spre vânzare la intrarea în Biserica Neagră.

   Vineri seara Corul de Tineret Bach și-a propus să interpreteze, împreună cu Orchestra de Cameră din Miercurea Ciuc, „Misa Sf. Cecilia“ de Helmut Sadler (n. 1921), în premieră în România. Lucrarea compozitorului născut în județul Brașov îi este dedicată lui Franz Schubert și transmite la fiecare vers din text o nouă expresie muzicală, de la un ton vioi sau grav-declamând maiestuos și misterios, până la pașnic și blând. Astfel, publicul descoperă o piesă proaspătă, dinamică, aproape scenică, nicidecum scrisă pentru turnul de fildeș al avangardei, ci pentru oameni cărora le place să asculte muzică.

                                                                              Autor: Christine Chiriac - ADZ                                                                                                                                        Foto: Cristina Radu

  Elan tineresc și virtuozitate de prim rang

       Celebrarea unui dublu jubileu muzical la Prejmer

 

  Duminică, 25 august 2013, s-a serbat în biserica fortificată din Prejmer o dublă aniversare:
  Seria de concerte „Diletto musicale“, care ne invită să audiem muzici dintre cele mai bune în fiecare duminică din luna august, a împlinit 15 ani; Corul de Tineret Bach din Brașov, a cărui activitate este strâns legată de festival, a împlinit 20 de ani. Cei doi „sărbătoriți“ lasă o impresie suverană, experimentată și entuziastă.

   „Diletto musicale“ a debutat în 1999 la inițiativa muzicianului bisericesc Steffen Schlandt pornind de la o orgă-pozitiv, pusă la dispoziția acestuia de către constructorul de orgi elvețian Ferdinand Stemmer. De aici s-a născut o serie de concerte care aduce la Prejmer coriști, soliști și instrumentiști din țară și străinătate și oferă după-amieze muzicale estivale de înalt nivel unui public care a devenit între timp foarte fidel și numeros. Festivalul și-a obținut locul bine stabilit și bine văzut în calendarul cultural al Țării Bârsei, iar buna dispoziție, muzica rafinată, acustica extraordinară sunt completate după concerte de un bufet confortabil cu tradiționalul suc de corcodușe, servit în curtea bisericii.

   Corul de Tineret Bach din Brașov, înființat ca „atelier de cooptare a urmașilor“ Corului Bach al Bisericii Negre, emană astăzi și mai mult elan tineresc și pricepere muzicală decât în primii săi ani. Evident, a fost școlit la cele mai înalte cote de către dirijorii săi – Eckart Schlandt, de la înființarea sa în 1993, și Steffen Schlandt începând din 2004. Corul sună omogen, armonic, coriștii se ascultă reciproc cu atenție și cântă cu o mare claritate muzicală (de cameră) și putere de expresie. Nu se aude că ansamblul este format din 20 membri: când cântă încet, sună echilibrat și aproape la fel de curat ca un cvartet – la volum maxim ți se pare că asculți un cor mare. Tinerii pasionați de muzică se dovedesc foarte flexibili și când este vorba de alegerea repertoriului. De fapt, ei cântă de toate, parcurgând secolele istoriei muzicii.

   Muzică tradițională din America de Sud și de Nord, gospel-uri, piese contemporane, compoziții ale marilor clasici au răsunat duminică la Prejmer. „Sunt piesele noastre preferate“, a explicat Steffen Schlandt înainte de concert. Și tocmai bucuria de a cânta și siguranța repertoriului studiat îndelung au dat strălucire spectacolului. Au strălucit îndeosebi rugăciunea sudamericană „Tatăl nostru“ în limba quechua cu acordurile sale modale, omagiul cu armonii surprinzătoare adus lui Bach de către Knut Nystedt, fragmentele din misa Sf. Cecilia de Helmut Sadler, cântate cu precizie, rotunjime și căldură, precum și gospel-ul înfocat „Praise his holy name“ de Keith Hampton.

                                                            Autor: Christine Chiriac - Allgemeine Deutsche Zeitung

                                                            Foto: Bela Benedek

Lucrări preţioase din Transilvania
Spectacol emoţionant al Corului de Tineret Bach din Braşov în Biserica Sf. Boromeu de Ulrich Gerlinger, colaboratorul nostru

Winnenden.
“Corul de Tineret”... Ce cor în Germania se mai numeşte astăzi aşa!? Corurile îşi aleg nume sonore în engleză sau chiar în latină. Pe deasupra încă şi “Corul de Tineret Bach”. Care cor de tineret, dacă nu cumva aparţine de vreo instituţie de învăţământ, mai cântă astăzi Bach? La Corul de Tineret Bach din Braşov, care a concertat în Biserica Sf. Boromeu, totul este altfel.


Cei 20 de tineri din Braşovul transilvan nu se tem de Bach sau de muzica barocă, trec fără şovăială de la o limbă la alta. Ei sunt multinaţionali, fapt datorat cursului istoriei, dar nu şi multiculturali. Corul de Tineret Bach s-a axat ferm pe cultura muzicală europeană. Nimeni nu le-a luat în nume de rău faptul că la concertul lor emoţionant din biserica Sf. Boromeu nu au avut în program nici o lucrare a maestrului de la Leipzig. Contemporanii lui Bach merită ascultaţi în egală măsură!
Siebenbürgen (= şapte cetăţi), Transilvania, asta sună ca în poveşti. Primii colonişti germani, aşa-numiţii saşi, s-au stabilit în 1146 în ţara de dincolo de munţi, poate chiar odată cu curentul de migraţie produs în urma Cruciadelor. Mai târziu, tărâmul din arcul carpatin a aparţinut Austro-Ungariei, pentru a fi apoi alipit României în 1918. Două valuri imense de emigrare, în 1945 şi 1989, au transformat populaţia de etnie germană de aici într-o minoritate de nici măcar unu la sută din câţi erau odinioară. Astăzi, Kronstadt (= oraşul coroanei) se numeşte Braşov.
În inima Braşovului se află “Biserica Neagră” a comunităţii evanghelice luterane Honterus, un centru cultural şi religios. Corul Bach se doreşte a fi un cor de oratorii, iar Corul de Tineret Bach a fost înfiinţat acum 15 ani pentru a-i fi ajutor şi sprijin corului mare. Între timp, corul de tineret şi-a dezvoltat o viaţă muzicală proprie sub îndrumarea lui Steffen Schlandt. Membrii săi se prezintă chiar în costume cochete, concepute de mama lui Steffen Schlandt!
S-a început cu lucrarea plină de sunete bogate “Come, come ye sons of Art” a lui Henry Purcell. Grupul de cântăreţi a fost sprijinit de un ansamblu instrumental cu o prestaţie la fel de performantă. Transpunerea în muzică a psalmului “Cum invocarem”, lucrare a compozitorului Valentin Rathgeber din Augsburg, contemporan cu Bach, a fost prima surpriză a serii. O lucrare corală foarte cantabilă, satisfăcând cele mai riguroase pretenţii şi urmând totuşi o linie foarte simplă, în mod intenţionat. G. Ostermeyer, astfel se numeşte compozitorul lucrării “Si bona suscepimus”. Dirijorul corului, Steffen Schlandt, a făcut referire la originea braşoveană a lui Ostermeyer (1530-1572), care a activat însă şi la Biserica Mănăstirii din Stuttgart precum şi la biserica Sf. Kilian din Heilbronn. De altfel, la Heilbronn a luat naştere şi transpunerea muzicală a versetelor din Iov 2,10.
Tempoul rapid şi elanul plin de ardoare au caracterizat interpretarea corului introductiv “Warum toben die Heiden” (= de ce urlă păgânii) din lucrarea lui Gottfried August Homilius, iar braşovenii sunt deosebit de mândri de piesa corală “Weint Blut, da Jesu Tränen rinnen” (= plângeţi cu sânge, căci curg lacrimile lui Iisus) de Martin Wirbach (?-cca. 1776). În arhiva Bisericii Negre din Braşov se află mai bine de 30 de cantate ale lui Wirbach, evident singurele care au scăpat atacului arzător din timpul războiului mondial. Şi ce lucrări preţioase sunt! Ce contează că a trebuit să se renunţe la recitativ şi arie, atâta timp cât simpaticul cor şi dirijorul său carismatic au suplinit cu brio aceste lipsuri.
S-au valorificat şi mediile prin imagini. Pe fundalul unei piese pentru orgă scrisă de compozitorul contemporan Hans Peter Türk (*1940) am urmărit imagini apăsătoare ale unui peisaj cultural în destrămare. Transilvania are (sau mai bine zis avea) 300 de biserici-cetate şi 300 de orgi. Când se desfiinţează comunităţile bisericeşti, inventarul acestora cade pradă dăunătorilor bipezi şi patrupezi. Şi acesta a fost unul din scopurile turneului: restaurarea orgilor periclitate din Transilvania! La acestea s-a potrivit lucrarea a capella “Elegie transilvană” de Ernst Irtel, aproape ca un cântec de adio pentru Transilvania cu amprentă săsească şi germană. Concertul nu se putea încheia cu “Sanfter Tod” (= dulce moarte) a lui Johann Gottfried Krebs, însă foarte nimerit cu “Verleih uns Frieden gnädiglich“ (= dă-ne pace întru har) de Mendelssohn.

Corul de Tineret Bach din Braşov, România, a entuziasmat în biserica luterană din Gottmadingen interpretând lucrări din Transilvania
Gisela Stärk

Corul de Tineret Bach al comunităţii Honterus din Braşov/România serbează 15 ani de activitate de la înfiinţare şi a asociat această aniversare cu un turneu în scop caritabil pentru strângerea de fonduri în vederea renovării de instrumente istorice din Transilvania. Astfel, corul a susţinut un concert de caritate şi în biserica evanghelică din Gottmadingen. A fost un concert care i-a lăsat fără grai şi i-a emoţionat pe oamenii din biserica plină, înainte ca aceştia să-i mulţumească corului cu ovaţii la scenă deschisă. S-au auzit voci care spuneau că nici un cor pe o rază îndepărtată în jurul oraşului Gottmadingen nu ar putea oferi ceea ce au prezentat cei 20 corişti sub îndrumarea lui Steffen Schlandt.
Steffen Schlandt a studiat la Facultatea de Muzică din Trossingen la clasa profesorului Manfred Schreier şi la Würzburg şi a început să dirijeze corul acum patru ani. În cei şase ani dinainte, corul era dirijat de tatăl lui. La rândul său, acesta învăţase la acelaşi liceu din Braşov ca şi Stefan Bretz, dirijor onorific al Asociaţiei Muzicale Gottmadingen. Publicul din regiunea Hegau datorează însă faptul că s-a concretizat într-adevăr concertul de la Gottmadingen, din cadrul acestui turneu în scop caritabil cu concerte la Zürich, Winterthur, Winnenden, Dresda şi Vöcklabruck, lui Minne Bley, soţia preotului evanghelic Christian Link, care a creat legătura cu Steffen Schlandt cu ocazia unui concert de orgă susţinut de acesta în biserica de pe dealul din Büsingen.
Sub aspectul vizual, corul în costumele sale medievale a fost o desfătare pentru privire; compoziţia materialelor şi cea cromatică s-au potrivit perfect. Corul se compune din şapte soprane, cinci altiste, patru tenori şi trei başi, acompaniaţi de două viori, o violă, un violoncel şi un contrabas, iar la orgă de Steffen Schlandt. Lucrările interpretate la bisuri au fost a capella, deoarece instrumentiştii s-au alăturat şi ei să cânte cu corul. Experţii dintre ascultători au fost entuziasmaţi de interpretările pe opt voci care cuprindeau un registru muzical din Evul Mediu până în perioada modernă. Au răsunat: muzică bisericească elevată, lucrări din Transilvania, compoziţii necunoscute, descoperite în manuscris în "Biserica Neagră”. În 1689 a avut loc un incendiu de proporţii în Braşov, care a înnegrit tot oraşul şi biserica.
Steffen Schlandt a prezentat proiecţii ale unor imagini cu orgi din secolele XVII şi XVIII din Rupea, Bistriţa şi Drăuşeni, care trebuie restaurate de urgenţă. "La noi costurile nu sunt nici pe departe atât de mari ca aici, deja au putut fi reparate şapte orgi cu sprijin din partea noastră”, a spus dirijorul.

Festivalul de muzică veche Miercurea Ciuc

Radu Rădescu: Jurnal de festival.Miercurea Ciuc , 17 iulie 2007

Revelaţia serii este „aripa tânără” a corului Bach al Bisericii Negre din Braşov: Jugendbachchor, însoţit de ansamblul instrumental Il Transylvano, de Eckart Schlandt la orga mare şi condus cu fermitate din faţa orgii pozitiv de Steffen Schlandt, acest grup vocal degajă entuziasm, bucurie de a cânta, vitalitate şi un tonic sentiment religios, în cantatele pentru 4, 5 şi 8 voci din aria muzicii sacre germane şi transilvănene, întinse pe durata a trei secole. De remarcat munca de cercetare în arhivele Bisericii Negre din Braşov, care a dat la iveală numeroare partituri uitate, pe cât de rare, pe atât de strălucitoare atunci când sunt scoase la lumină prin voci tinere şi pasionate. Cantate evanghelice într-un lăcaş de cult catolic (din nou la Şumuleu-Ciuc)? Dar nu era tocmai acesta ideea unificatoare de dimineaţă? Aşadar, o zi plină! Şi suntem abia la început...

Aduce bucurie prin cîntare

Turneul corului de tineret Bach în zona Rupei


ww. Kronstadt - Crăciunul este o sărbătoare a bucuriei, un timp în care oamenii îşi aduc unii altora bucurii. Se pare că acest gând i-a determinat pe membrii corului de tineret Bach - 17 tineri, fete şi băieţi - să meargă în zilele dintre Crăciun şi Anul Nou în zona Rupei, pentru a aduce în această fâşie de ţară săracă şi neglijată din punct de vedere cultural, bucurie prin cântare.

Primul concert a avut loc în căminul de bătrâni din Schweischer/Fişer. Această instituţie există din anul 1991. Responsabil pentru această instituţie este Biserica Evanghelică C. A. din România. Directorul, Ioana Hellwig şi personalul condus de ea, îngrijesc de 22 de doamne şi 7 domni. Aceştia provin nu doar din Rupea şi nu doar din Transilvania ci din întreaga zonă ce intră în competenţa responsabilului căminului. Ei îşi petrec, aici în Fişer în apropiere de Rupea, apusul vieţii în siguranţă.

Miercuri după-masă, însă, nu se găseau doar locuitori ai căminului în sala festivă, ci şi oameni din comunităţile din împrejurimi cum ar fi: Cris, Meschendorf, Roadeş sau Dacia. Preotul Siegmar Schmidt (Rupea), care este responsabil pentru această zonă, i-a salutat pe cei prezenţi, apoi corul de tineret Bach, sub conducerea lui Steffen Schlandt, a prezentat un program variat cu colinde germane şi colinde tradiţionale altor ţări, dar şi două corale din "Oratoriul de Crăciun" de J. S. Bach. În încheiere a urmat cântare cu întreaga asistenţă după principiul program muzical la cerere: se strigau titlurile colindelor dorite din public, apoi toţi cântau cântecul respectiv cu ajutorul cărţilor de imnuri , în încheiere cântându-se îndrăgitul "Quempas". A urmat apoi o oră plăcută de stat la taclale la o cafea, un pahar de suc, cozonac şi hencleş. Membrii corului au împărţit celor prezenţi câte un pacheţel cu dulciuri şi fructe.
În mod asemănător s-a desfăşurat şi concertul din Viscri de joi.


Cuplul de curatori Walter şi Caroline Fernolend s-a îngrijit de bunăstarea oaspeţilor. Reprezentaţia a avut loc în  "camera de seminarii", finalizată anul acesta, in turnul de est al cetăţii bisericeşti Viscri. Caroline Fernolend relata că  renovarea tunrului de est şi alte reparaţii au fost posibile datorită sprijinului financiar generos al interprinderii de extragere a gazelor naturale "Wintershall". Proiectul încă în curs de desfăşurare este realizat de fundaţia "Alba Eglesia" al cărei preşedinte este Caroline Fernolend. Actuala cameră de seminarii era folosită pe vremuri, când turnul nu mai era folosit în scopuri de apărare, ca şcoală.

La concertul din Viscri nu au fost doar localnici ci şi membrii ai comunităţilor Şoarş, Lovnic şi Jibert. Preotul Dettmer Hinrichs (Lovnic), ce îngrijeşte pastoral aceste localităţi, a mulţumit cordial corului pentru reprezentaţie. a urmat vizitarea bisericii. Cu acest prilej a răsunat "Quempasul"; alternând varianta latino-germană locală cu versiunea cu note din cartea de imnuri (la nr. 21).        

Turneul din zona Rupei a fost finanţat de Institul pentru Relaţii Externe Stuttgart (ifa). De înnoptat s-a înnoptat (de două ori) în fosta casă parohială, amenajată casă de oaspeţi, din Homorod. Pentru corul de tineret Bach, ce a vizitat câteva cetăţi bisericeşti din zonă, a fost şi o călătorie impresionantă de cultivare.       

Pasaje grele executate cu uşurinţă

Cu ocazia acestei călătorii a luat fiinţă CD-ul "Lobsinget Gott, dem Herrn" (Cântaţi domnului laude) ce conţine înregistrări live din concertele corului de tineret Bach, din cadrul şirului de concerte din Prejmer, "Diletto Musicale"(2005-2006). CD-ul oferă o privire de ansamblu asupra repertoriului corului de tineret, pe care se pot asculta piese ale barocului timpuriu şi ale compozitorilor contemporani. Pe lângă piese a-capella apar şi piese cu acompaniament instrumental, ce iau o formă interesantă şi variată, fie prin acompaniament curat de orgă (prin Eckart Schlandt), fie prin cvartetul de coarde Gaudeamus al filarmonicii Braşov, ce sună ca o orchestră datorită acusticii Bisericii Prejmer.    


La început răsună primele cuvinte ale Psalmului 100 în intonarea lui Mendelssohn-Bartholdy, deosebit de mişcătoare, ca un semnal: "Strigaţi de bucurie către Domnul". După o pauză foarte tensionantă piesa, şi CD-ul deasemena, îşi continuă cursul. De ascultat este exclusiv muzică sacră, însă,  în toate variantele posibile. Deosebit de frumoase sunt fragmentele din "Stabat Mater" de Giovanii Battista Pergolesi. În acest loc corul dovedeşte cât de lejer poate cânta împreună cu instrumentele şi cât de numeroase sunt modalităţile sale de expresie. Pasaje rapide cu coloratură grea, ce reapar cu atât mai solicitante în ultima piesă, "Amen, Lob und Ehre" (Amin, laudă şi slavă) de Gerog Philipp Telemann, sunt executate cu uşurinţă şi nu poţi prespune decât că în spatele acestei uşurinţe se ascunde multă muncă grea. Provocări armonice cu disnonaţe şi rezolvări sunt interpretate cu bucurie, nici urma de nesiguranţă în ceea ce priveşte acordurile capricioase. Aceasta se poate observa, mai ales, în piesele moderne de Knut Nystedt, John Rutter si Zoltan Gardonyi. Aceste piese merita o atenţie deosebită, întrucât nu sunt atât de cunoscute, precum Bach şi Schütz, şi oferă sunete neobişnuite.  

Compozitorul şi pedagogul norvegian, Knut Nystedt (* 1915) declară despre el că deşi compune experimental şi modern, rădăcinile sale sunt totuşi în muzica foarte veche. Acest lucru se poate auzi în piesa "Peace I Leave with You". Pe cealaltă parte, compozitorul engelz de muzică sacră, John Rutter (* 1945), se comportă ecletic combinând armonia de cadenţă cu elemente de Jazz şi Gospel. În "Lobgesang nach Psalm 45" (Cântare de laudă după Psalmul 45) al compozitorului maghiar, Zoltan Gardonyi (1906-1986) răsună minunate pasaje modale la unison încoronate de o diversificare pe numeroase voci.    

Pentru descongestionarea şi diversificarea CD-ului sunt folosite două momente pur instrumentale. Steffen Schlandt cântă la orgă 10 preludii, fantazii şi fugi ale compozitorului şi preotului braşovean, Daniel Croner (1656-1740). Ceva mai târziu cvartetul Gaudeamus ne încântă cu Divertimento in Re major, KV 136 de Wolfgang Amadeus Mozart.          

CD-ul poate fi procurat la biroul parohial al Bisericii Negre: Curtea Johannes Honterus Nr. 2, RO-500025 Braşov, Tel.: 0040/(0)268/511824, şi costă 20 RON, 10 Euro pentru Germania. În cazul în care nu locuiţi sau nu sunteţin în Braşov puteţi comanda CD+ul de la dirijor: steffen.schlandt (at) gmail. com. Nu aveţi încă un cadou de crăciun pentru cei dragi? Vă recomandăm acest CD. Şi pentru anul viitor ne dorim un "va urma" a CD-ului ex. cu muzică laică sau cu o anumită temă.
Publicat în ADZ la 10.12.2006

 

Nici un loc liber la concertul caritabil din biserică

MGV Drabenderhöhe şi corul de tineret BAch Braşov au oferit pe 27 septembrie, bisericii evanghelice o reprezentaţie muzicală splendidă. Concertul a fost organizat de comunitatea Bisericii Evanghelice Drabenderhöhe şi de comunitatea bistriţeană din Germania.Donaţiile strânse sunt destinate restaurării orgii din Biserica Evanghelică Bistriţa.

Orga din Bistriţa este un instrument valoros din anul 1795, construit de constructorul de orgi (Braşov) Johannes Prause.


Atât biserica cât şi orga se află de câteva decenii într-o stare deplorabilă. Mica comunitate a saşilor din Transilvania nu are posibilitate financiară de a remedia această stare.    

Corul de tineret Bach, ce, prin turneul în Germania, doreşte să contribuie la lucrările de restaurare ale orgii, a fost înfiinţat în 1993, corul s-a schimbat continuu de atunci. Corul de tineret, ca ajutor şi sprijin al corului mare, şi-a făcut un bun nume, prezentându-se şi de sine stătător în numeroase ocazii.s

Începând cu anul 2004 Steffen Schlandt, actualul dirijor al Corului Bach, conduce şi corul de tineret. Cântăreţii au alcătuit împreună un repertoriu ce cuprinde intonări pentru 4 până la 8 voci din perioada Evului Mediu până la modernism. Cei aproximativ 20 de membrii fac parte din 6 confesiuni si vorbesc trei limbi materne.

 În Drabenderhöhe au fost prezentate, pe lângă altele, piese corale de Händel, Schütz, Mozart şi Telemann. Lângă Eckart Schlandt, la orgă, Klaus Philippi a excelat cu piesa Metamorphose I de Benjamin Britten pentru oboi.     

Preluat de pe Homepage Drabenderhöhe 27.09.2006